| Het is een jarenlange traditie dat we in Zwartsluis Koningsdag beginnen met een feestelijke optocht. Dit jaar zal de stoet in ‘nieuwe stijl’ door de straten trekken. De Oranjevereniging heeft de optocht rigoureus op de schop gegooid.

Afgelopen najaar heeft de Oranjevereniging met een aantal wagenbouwers nagedacht over de opzet van de optocht. Het enthousiasme en deelname loopt al jaren terug en dat tij moest gekeerd worden. Om nog beter aan te sluiten bij de beleving van deelnemers en publiek, is er naar aanleiding van meerdere brainstormsessies een rigoureus nieuw plan op tafel gekomen. Eén van die grote verschillen? De optocht vindt alleen nog maar in de ochtend plaats.

Gezamenlijke brunch voor deelnemers

Wat ook een belangrijk verschil is, is dat er voortaan gestart (en geëindigd) wordt bij de feesttent aan de Berkenlaan. Hiermee wil de Oranjevereniging meer saamhorigheid en vooral ook gezelligheid creëren. Terwijl de wagenbouwers hun wagens ’s ochtends opstellen in de Purperreigerlaan, krijgen kinderen de mogelijkheid om hun fietsen en skelters te versieren in de feesttent. Alle materiaal daarvoor zal de Oranjevereniging beschikbaar stellen.

Zodra alle wagens opgesteld staan en de kinderen hun vervoersmiddel hebben voorzien van prachtige versiersels, is er een gezamenlijke brunch in de feesttent. Deelnemers aan de optocht mogen hier gratis aan deelnemen en wie ook mee wil eten kan tegen een kleine vergoeding gezellig aanschuiven.

Start en finish bij feestterein

Om 11.30 uur start de optocht met versierde wagens, fietsen en skelters bij het feestterrein. Begeleid door muziekverenigingen, leggen zij de route af, waarna ze weer eindigen bij de feesttent. Na de finish kunnen wagenbouwers hun creaties rondom de feestlocatie opstellen, zodat belangstellenden deze kunnen bewonderen tijdens Koningsdag. De rest van de dag zal er op het feestterrein en in de tent tal van spektakel plaatsvinden.

Verschillende categorieën en opgeven

Wagenbouwers en fietsers kunnen meedoen in verschillende categorieën: grote wagen, kleine wagen, bedrijven, (loop)groepen of in de categorie individu. Naast de gezelligheid die de voorbereiding en de optocht zelf met zich meebrengen, maken de mooiste en creatiefste bouwwerken kans op een prijs en is er startgeld beschikbaar. Opgeven of meer informatie? info@oranjeverenigingzwartsluis.nl.