| Niet één, maar acht dagen feest. In Zwartsluis wordt Koningsdag een week lang gevierd. De Oranjevereniging Zwartsluis blikt terug op een geweldige feestweek die plaatsvond van 19 t/m 27 april.

Na bijna driekwart jaar van voorbereidend werk is het voor de Oranjevereniging altijd een spannend moment als de kermisauto’s arriveren en de tent wordt opgebouwd. Staan alle puntjes op de i? Is alles goed geregeld? Honderd procent vlekkeloos kan het nooit verlopen, maar de Oranjevereniging kijkt tevreden terug op de feestweek van 2017. Vooral de gigantische opkomst bij de georganiseerde activiteiten stemt de vereniging tevreden. “Zwartsluis, bedankt voor jullie massale

Voor alle doelgroepen

De feestweek bevatte naast de traditionele evenementen als de Kermis, Bingo, Kindermiddag en Seniorenavond ook een aantal nieuwe evenementen. “De focus heeft gelegen op het organiseren van evenementen voor alle verschillende doelgroepen”, aldus bestuurslid Hans Winter.

Feestavonden

Concreet heeft dat geleid tot onder meer een extra feestavond waarbij Muziekvereniging Voorwaarts en de band Diep Triest samen een concert gaven. Hiermee werd ook de wat oudere doelgroep verleid om naar de tent te komen. De tent was die avond weliswaar niet stampvol, maar de sfeer was geweldig en de reacties van het toegestroomde publiek lovend. Het verplaatsen van de feestavond op Koningsdag naar de avond ervoor bleek ook dit jaar een schot in de roos. Op het hoogtepunt waren er ruim 600 mensen in de tent die samen met de band Kroepin volledig uit hun dak gingen.

Speciaal voor tieners

Speciaal voor tieners werden dit jaar twee nieuwe evenementen georganiseerd. In navolging op het lasergamen van vorig jaar was het dit jaar mogelijk om met drones door de tent te vliegen. Die avond konden tieners uit hun dak gaan tijdens de Teenage Dance Party waarbij de feesttent werd omgetoverd tot een discotheek voor iedereen van 12 tot 18 jaar.

Koningsdag

Koningsdag zelf wint in Zwartsluis de afgelopen jaren ook weer aan populariteit. De optocht was ondanks de afwezigheid van echt grote wagens goedgevuld en het Koningsfestival trok vele honderden mensen naar het feestterrein. In de tent gaven vier bands het nodige muzikale vermaak, buiten was deel te nemen aan de balonnenwedstrijd en het Levend tafelvoetbaltoernooi en uiteraard was er de kermis. De weersgoden waren Zwartsluis goed gezind want ondanks een paar spetters regen liet de zon zich nagenoeg de gehele dag zien.

Op naar 2018

De Oranjevereniging Zwartsluis kijkt tevreden terug op de afgelopen week. Maar lang nagenieten is er niet bij. Volgende week gaan de bestuursleden de week evalueren en worden de eerste plannen voor 2018 alweer gemaakt. “Heb je suggesties voor volgend jaar, meldt je dan gerust bij ons”, zo laat Hans Winter weten. “Alle input is meer dan welkom om er volgend jaar wederom een groot feest van te maken”.

Wil je nog even nagenieten van de feestweek? Van alle georganiseerde evenementen staat een sfeervol fotoalbum op de website.